علت داغ کردن موتور ماشین و راه های جلوگیری از آن

علت داغ کردن موتور ماشین و راه های جلوگیری از آن علت داغ کردن موتور ماشین و راه های جلوگیری از آن موضوع این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک است که در این مقاله به روش های داغ کردن ماشین و علت داغ شدن موتو tu5 و سایر خودروها خواهیم پرداخت.

کلیک کن و عضو کانال تلگرام همراه مکانیک شو تا فیلم‌های جذاب خودرو مورد نظرت رو ببینی

همان‌طور که می‌دانید موتور به‌عنوان قلب تپنده‌ خودرو شناخته می‌شود و عملکرد درست آن موجب عملکرد درست کل مجموعه‌ خودرو است.

چرا محافظت از موتور ماشین اهمیت دارد و علت داغ کردن ماشین چیست؟

قبل از دانستن علت داغ کردن موتور ماشین بهتر است بدانید که این موتور است که خودرو را به حرکت درمی‌آورد و استفاده از ماشین را میسر می‌سازد؛ پس سلامت موتور خودرو را نیز باید در الویت قرار داد تا باعث بروز مشکلاتی مثل داغ کردن موتور ماشین نشود. مراقبت از موتور جنبه‌های گوناگون بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

جلوگیری از داغ کردن موتور از چه روش هایی میسر است؟

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مراقبت از موتور، کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است که اگر از کنترل مالک یا راننده خودرو خارج شود، می‌تواند باعث دردسرهای بسیاری شود. به‌همین‌دلیل بررسی مداوم دمای موتور و رفع مشکلات احتمالی از اهمیتی بسیار بالایی برخوردارند. بالا رفتن دمای موتور ماشین تا حدی معقول و قابل پیش‌بینی است.

کلیک کن تا بدون اتلاف وقت و پاسخ گویی به تلفن ماشینت رو بصورت سفارشی بفروشی

پیستون‌ها با سرعت بسیار بالایی در سیلندرها در حال جابه‌جایی هستند و همین تحرک به‌خودی‌خود باعث ایجاد حرارت می‌شود، اما اگر دما از این حد بالاتر برود دلیل آن چیست؟ راه چاره‌ پایین آوردن دما چیست؟ در این مقاله قصد داریم علت داغ کردن موتور ماشین و راه های جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علت داغ کردن موتور ماشین

اگر تجربه‌ داغ کردن موتور ماشین را داشته باشید، باید بدانید که یکی از عذاب‌آور‌ترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی پیش بیاید، بالا رفتن آمپر آب و بیرون زدن حجم زیادی بخار از زیر کاپوت است. در این زمان باید خودروی خود را به کنار جاده بیاورید. پیش از ارائه‌ راه‌حل برای این مشکل، علت داغ کردن موتور ماشین را بررسی کنیم:

1. نشتی در سیستم تهویه:

 وظیفه‌ اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لوله‌هایی که از موتور به مخزن مایع خنک‌کننده موتور و رادیاتور می‌رسند و برمی‌گردند، نشتی کوچکی وجود داشته باشد یا حتی اگر نشتی در بدنه‌ رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه‌ تهویه به‌اصطلاح هوا می‌گیرد.

با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!

منظور از هوا گرفتن این است که هوا از طریق سوراخی که در نقطه‌ای از مجموعه ایجادشده وارد شریان گردش مایع خنک‌کننده می‌شود و پس از ورود، به شکل حبابی از هوا در قسمتی از شریان جا می‌گیرد و مانع رسیدن مانع خنک‌کننده به موتور می‌شود و در نتیجه داغ کردن غیر معمولی موتور ماشین به‌وجود می‌آید.

2. مایع خنک‌کننده‌ی غلیظ:

غلظت بالای مایع خنک‌کننده به‌خصوص در فصول سرد سال و به‌خصوص در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذاب‌آور است. اگر مایع‌ خنک‌کننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خود به مسدودکننده‌ شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل می‌شود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور می‌شود.

3. انسداد در شریان سیستم تهویه

یکی از علت‌های داغ کردن موتور ماشین  انسداد شریان سیستم تهویه است. این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک‌کننده‌ غلیظ و بی‌کیفیت به‌همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می‌توانند مسیر رسیدن مایع خنک‌کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به‌همراه داشته باشند.

4. کم بودن مقدار روغن‌ موتور:

روغن ‌موتور به‌تنهایی نقش به‌سزایی در خنک کردن موتور ایفا می‌کند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. درواقع روغن 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را از بین می‌برد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به‌خوبی چرب می‌کند تا در اثر تحرک اصطکاک کم‌تری داشته باشند و  همچنین افزایش دما را کاهش می‌دهد.

5. خرابی واترپمپ:

خرابی واترپمپ، یکی از رایج‌ترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه‌‌ خودرو محسوب می‌شود و خرابی آن می‌تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.

هنگام داغ شدن موتور چه کارهایی باید انجام داد؟

تا این قسمت از مقاله از دلایل داغ کردن موتور ماشین صحبت کردیم، در ادامه مراحل خنک کردن موتور داغ شده را برایتان ذکر می‌کنیم:

اگر در حال حرکت در معابر شهری یا جاده موتور خودرویتان داغ کرد باید مراحل زیر را انجام دهید:

تنها با یک کلیک میتونی تا 30 دقیقه بعد خودروت رو با طرح فروش فوری همراه مکانیک به پول نقد تبدیل کنی

نکته: به‌هیچ‌عنوان هنگامی‌که خودرو جوش آورده‌ است آن را خاموش یا درب رادیاتور را باز نکنید. با عمل اول به خودرو‌یتان آسیب جدی می‌زنید و با عمل دوم خود را می‌سوزانید.

راه‌حل جلوگیری از داغ کردن بیش از حد موتور ماشین چیست؟

جوش آوردن و داغ کردن غیر معمولی موتور اتفاق عجیب و بعیدی نیست و ممکن است برای هرکس اتفاق بیفتد. فرقی نمی‌کند که پیکانی از دهه‌ی 40 داشته باشید و یا خودرو تولید سال؛ به‌هر‌حال خودروی‌ شما نیز نیازمند برخی مراقبت‌ها است تا به داغ شدن موتور دچار نشود. با انجام چند کار نسبتاً ساده، می‌توانید از داغ کردن موتور خودروی خود جلوگیری کنید.

با کلیک روی این دکمه و نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.

سیستم تهویه‌ خودروی خودرو را هنگامی‌که کثیف است و در زمان پیشنهادی توسط سازنده با فشار بالای آب بشویید، طوری‌که تمام کثیفی‌ها و رسوبات از طرف دیگر بیرون بریزند. ساختار سیستم تهویه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشتی یا مشکل دیگری نداشته باشد. به‌طور منظم مخزن مایع‌ خنک‌کننده را بررسی کنید و همچنین در تاریخ معین روغن‌موتور را تعویض کنید. رادیاتور، واترپمپ و ترموستات را بازرسی کنید و در صورت مشاهده‌ ایراد اقدام به تعمیر و تعویض آن‌ها کنید. علت داغ شدن موتور tu5

یکی از سوالات رایج کاربران در مورد علت داغ کردن موتورهای tu5 است.برای مثال پژو 206 که دارای موتور tu5 است. کمتر پیش می‌آید که این خودرو با عملکرد مناسب فن، داغ کند اما اگر این قطعه دیر چک شود و به موقع تعویض نشود، یکی از عوامل داغ شدن موتور tu5 است. ضمنا باید گفت که برای موتور tu5 نیز تمام موارد بالا صدق می کند و درصورتی‌که عوامل بالا را در نظر نگیرید ممکن است موتور خودرو شما داغ کند.

در مورد داغ کردن موتور پراید هم سوالات بسیاری بود که باید گفته شود دقیقا به همان دلایل بالا ممکن است موتور پراید نیز داغ کند.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

آخرین بروزرسانی Sunday, 19 June 2022

کرمان موتور شیراز

کرمان موتور شیراز حسینی شماره 2606 ، یکی از نمایندگی های معتبر واقع در مرکز شهر شیراز می باشد که انواع محصولات درجه یک کرمان موتور شامل انواع خودرو جک ، لیفان و KMC را به همشهریان عزیز ارائه میدهد. اولین نمایندگی کرمان موتور در شیراز ، نمایندگی حسینی با کد 2606 می باشد. از ویژگی های بارز آن می توان به نزدیکی به مرکز شهر و تخصص خوب پرسنل در زمینه مشاوره و ثبت نام و همچنین تحویل زودتر از موعد محصولات فروش ویژه اشاره کرد. این نمایندگی در مرکز شهر شیراز به آدرس شیراز – چهارراه بنفشه به سمت فلکه هنگ قرار دارد.