جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز

جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز آن می‌تواند به مالکان این خودرو کمک کند تا در صورت نیاز سریعاً بتوانند مشکل به وجود آمده در ماشین را حل‌وفصل کنند. فیوزهای سمند وسائل ایمنی هستند که مدارهای الکتریکی خودرو را از جریان بیش از حد (اضافه بار) محافظت می‌کنند. بدون وجود فیوز، یک سیم اضافی می‌تواند ذوب شود یا آتش بگیرد.

هر مدار در خودروی سمند، فیوز مخصوص به خود را دارد. چندین فیوز بزرگ‌تر با درجه آمپر بالا از مدارهای چند ولتاژ مانند مدار فرمان برقی یا فن‌های رادیاتور محافظت می‌کنند. با‌این‌حال اگر می‌خواهید بدانید هر کدام از فیوزها در جعبه فیوز سمند مربوط به کدام قسمت ماشین هستند و باید چه زمانی نسبت به تعویض آن اقدام کرد، این مقاله از همراه مکانیک را تا پایان مطالعه کنید.

برای فروش خودرو در سریع‌ترین زمان و با بهترین قیمت اینجا را کلیک کنید.

جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز

خودرو سمند دارای دو جعبه فیوز است که یکی از جعبه فیوزها در سمت چپ داشبورد و در زیر فرمان خودرو قرار دارد که برای باز کردن آن، درب جعبه فیوز داشبورد را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز دیگری در سمت راست محفظه موتور وجود دارد که برای باز کردن درب آن باید گیره‌های در جعبه را آزاد کنید و هنگام بستن در جعبه، از جا افتادن صحیح آن مطمئن شوید. 

هنگامی‎که هیچ یک از اجزای الکتریکی در یک اتومبیل کار نمی‌کند، چندین روش برای بررسی فیوزها وجود دارد. ساده‌ترین راه بیرون کشیدن فیوز و بررسی ظاهری آن است. همچنین می‌توانید نقشه فیوزها را در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. در مقاله جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز، برای شما مخاطبین عزیز راهنمای هر فیوز ذکر شده‌است.

نکته: F نماد شماره فیوز و A نماد آمپر فیوز است.

نکته: دقت داشته باشید درصورت نیاز به تعویض فیوز باید مقدار آمپر فیوز جدید مشابه آمپر فیوز سوخته باشد، در غیر این صورت فیوز جدید به‎سرعت می‌سوزد و حتی ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

راهنمای جعبه فیوز در سمت چپ محفظه موتور نزدیک به موتور برف پاک‌کن: 

شماره فیوز

آمپر

عملکرد

F1

10A

رادیو و موبایل هندزفری (در صورت نصب در خودروی شما)

F2

5A

واحد کنترل

F3

5A

ترمز ضدقفل

F4

5A

بیب روشن ماندن چراغ‌ها و چراغ‌های سمت راست

F5

5A

کولر

F6

10A

کیسه هوا یا کروز کنترل (در صورت نصب در خودروی شما)

F7

20A

بوق

F8

SHUNT

برای قطع همه فیوزها

F9

5A

چراغ‌های سمت چپ، چراغ پلاک

F10

30A

شیشه بالابر برقی

F11

30A

چراغ‌های جلو 

F12

5A

چراغ دنده عقب، حسگر دنده عقب

F13

20A

چراغ‌های مه‌شکن جلو

F14

30A

F15

15A

چراغ‌های درب، لامپ‌های سقف، آنتن برقی

F16

20A

فندک

F17

10A

حافظه رادیو پخش، سیستم دزدگیر و آژیر خطر

F18

10A

چراغ مه‌شکن عقب

F19

5A

چراغ‌های بخاری، صفحه نمایش، رادیو و سوئیچ استارت

F20

30A

پشتی برقی صندلی جلو

F21

30A

رله دمنده هوا

F22

10A

F23

5A

رله گرم‌کن شیشه عقب (شیشه خشک کن)

F24

20A

موتور برف‌پاک‌کن، تایمر برف‌پاک‌کن، پمپ شیشه‌شوی

F25

5A

حافظه رادیو، حافظه ساعت، آمپر آب

F26

15A

فلاشرها

F27

30A

گرم‌کن شیشه عقب، گرم‌کن آینه

F28

10A

صفحه نمایش جلو داشبورد، ساعت دیجیتال و چراغ خطر ترمز

F29

30A

شیشه بالابر برقی درب‌های جلو

F30

10A

چراغ جعبه داشبورد، چراغ‌های نقشه خوانی، آینه آرایش، آینه برقی

مشخصات فیوزهایی که در جعبه فیوز محفظه موتور (در سمت راست موتور) قرار دارند به‌صورت زیر است:

شماره فیوز

آمپر

عملکرد

F31 30A فن 1 F32 30A فن 2   Reserve فیوز یدکی   Reserve فیوز یدکی F33 Shunt برق سوئیچ استارت (شنت) F34 Shunt نور بالا، نور پایین (شنت) F35 30A ABS F36 30A ABS فیوز چیست؟

فیوزها در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و اغلب آن‌ها به شکل مستطیلی یا لوله‌ای شکل هستند. فیوز مستطیل شکل از دو کانکتور فشاری تشکیل شده‌است که توسط یک سیم فیوز در یک پوشش محافظ (معمولاً از جنس پلاستیک) ساخته می‌شود. این فیوزها در انتهای خود دارای دو تیغه فلزی هستند که در داخل محل مورد نظر خود در جعبه فیوز قرار می‌گیرند.

نوع دیگر فیوزها شباهت زیادی به یک لامپ فلورسنت دارند، اما در مقیاس بسیار کوچک‌تر! هر دو این فیوزها یک جریان الکتریکی را عبور می‌دهند؛ اگر جریان بزرگ بوده و بار زیادی داشته باشد باعث گرم شدن سیم‌ها و ذوب پوشش پلاستیکی آن‌ها می‌شود و آتش‌سوزی رخ دهد.

جریان زیاد، مدار را از بین می‌برد؛ بنابراین فیوز جریان را در یک سطح معقول (نه پایین و نه بالا) نگه می‌دارد. به‌هرحال اگر جریان خیلی زیاد باشد، این فیوز است که ازبین می‌رود. اگر برف پاک‎کن شیشه جلو اتومبیل، چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخل کابین یا رادیو کار نکنند، باید به سراغ فیوز خراب بروید و آن را تعویض کنید.

انواع فیوز سمند بر حسب رنگ و ظرفیت آمپر

فیوزهای تیغه‌ای در جعبه فیوز سمند در چهار نوع اصلی موجود هستند:

نحوه تعویض فیوز سمند

برای یافتن جعبه فیوز سمند، باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. مطالعه دفترچه خودرو محل قرارگیری جعبه فیوز را برایتان ذکر کرده و در شناخت نوع فیوز نیز کمک کند. با‌این‌حال جعبه فیوزهای سمند در سمت چپ داشبورد و در زیر فرمان خودرو و دیگری در سمت راست محفظه موتور قرار دارند.

توصیه می‌شود هنگام تعویض فیوزهای سوخته، فقط از فیوزهای باکیفیت (تولید شرکت اصلی) با آمپرهای یکسان استفاده کنید. هرگز فیوز 10 آمپر را با فیوز 30 آمپر جایگزین نکنید؛ فیوز 10 آمپر به گونه‌ای طراحی شده‌است که نسبت به فیوز 30 آمپر، جریان کمتری را عبور دهد.

مراحل تعویض فیوزهای سوخته به شرح زیر هستند:

سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید. درب جعبه فیوز را باز کنید. در داخل جعبه فیوز شما طیف وسیعی از فیوزهای رنگی و اعداد روی آن‎ها را مشاهده خواهید کرد که مقدار آمپراژ هر فیوز را نشان می‌دهد. سعی کنید فیوز سوخته را پیدا کنید. داخل روکش پلاستیکی فیوز معمولاً سیاه خواهد بود یا ممکن است قطعه فلزی‌ (تیغه) شکسته شده باشد. اگر فضای اطراف تاریک است، از یک چراغ‌قوه برای شناسایی فیوز خراب استفاده کنید. فیوز شکسته را با استفاده از دست یا با ابزاری مانند انبردست، از جای خود جدا کنید. فقط یادتان باشد که فیوزها ممکن است به راحتی بشکنند و بیرون کشیدن آن‎ها دشوار شود؛ پس لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید. فیوزهای جدید را براساس مقدار آمپراژ درست آن در جای خود قرار دهید. استفاده از فیوز با آمپراژ نادرست می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سیستم برق خودرو شود. جهت بررسی درست کارکردن فیوزها، خودرو را روشن کنید. اگر بعد از روشن کردن ماشین، فیوز به سرعت سوخت، شاید زمان آن رسیده است که خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید.

نکته: در مواقع اضطراری مثلاً در زمان بارندگی، اگر به یک‌باره فیوز برف پاک‎کن سوخت، می‌توانید فیوز قسمت دیگری از خودرو را که آمپراژ مساوی با فیوز برف پاک‎کن دارد، جایگزین فیوز خراب کنید، اما به‌خاطر داشته باشید که در زمان بحران این کار را انجام دهید وگرنه باید یک فیوز جدید خریداری کنید.

جمع‌بندی بررسی جعبه فیوز سمند

تعویض فیوز سمند معمولاً ضروری نیست مگر این‎که خودرو دچار آسیب شدید یا مشکلات الکتریکی شده باشد. به‌هرحال شما باید به خوبی مکان جعبه فیوز و عملکرد این بخش از خودروی خود را بشناسید. مهم است بدانید که فیوزها چه کاری انجام می‌دهند و هرکدام مربوط به چه بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو هستند. اگر می‌خواهید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید، بهترین راه برای شناخت نوع دقیق فیوز، باز کردن جعبه فیوز و نگاه کردن به آن است. دقت داشته باشید که در صورت بروز مشکل بهتر است اتصالات فیوزها را دست‌کاری و قطع و وصل نکنید و برای رفع ایراد در این قسمت‌ها از افراد متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید

آخرین بروزرسانی Sunday, 19 June 2022

کرمان موتور شیراز

کرمان موتور شیراز حسینی شماره 2606 ، یکی از نمایندگی های معتبر واقع در مرکز شهر شیراز می باشد که انواع محصولات درجه یک کرمان موتور شامل انواع خودرو جک ، لیفان و KMC را به همشهریان عزیز ارائه میدهد. اولین نمایندگی کرمان موتور در شیراز ، نمایندگی حسینی با کد 2606 می باشد. از ویژگی های بارز آن می توان به نزدیکی به مرکز شهر و تخصص خوب پرسنل در زمینه مشاوره و ثبت نام و همچنین تحویل زودتر از موعد محصولات فروش ویژه اشاره کرد. این نمایندگی در مرکز شهر شیراز به آدرس شیراز – چهارراه بنفشه به سمت فلکه هنگ قرار دارد.